چهارشنبه 18 سپتامبر 2024

هر آنچه لازم است در رابطه با داروی لکساپرو بدانید

لکساپرو نام تجاری داروی اسکلیتوپامام بوده که برای درمان اضطراب و افسردگی تجویز می‌شود. این دارو با کمک به بازگرداندن تعادل سروتونین (SSRI) در مغز اثر خود را گذاشته و ممکن است موجب افزایش وزن در فرد شود، بنابراین رژیم سالم و ورزش منظم می‌تواند به جلوگیری از تغییرات ناخواسته در وزن کمک نماید. لکساپرو عمدتا برای درمان اضطراب در بزرگسالان و نوجوانانی که حداقل 12 سال دارند استفاده می‌گردد. ما در این مقاله به تاثیرات لکساپرو در اشتها، وزن افراد و همچنین راه‌های مقابله با وضعیت‌های مختلف ناشی از آن خواهیم پرداخت.

لکساپرو

موارد مختلف مصرف دارو لکساپرو

پزشکان ممکن است این دارو را برای درمان اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب تجویز نمایند. لکساپرو در دو نوع مایع و قرص وجود داشته و همچنین دوز توصیه شده آن 10 میلی‌گرم در روز است. اثربخشی این دارو معمولا 4 تا 6 هفته زمان برده و گاهی ممکن است فرد ماه‌ها و یا حتی سال‌ها آن را مصرف کند. لکساپرو را باید حتما مطابق با تجویز پزشک مصرف نمایید و دوز مصرفی را به هیچ عنوان تغییر نداده و طولانی‌تر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید. سعی کنید این دارو را روزانه در زمان مشخصی مصرف نمایید. بهبودی علائم معمولا یک ماه طول می‌کشد اما اگر اثری از بهبودی علائم نبود حتما به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف این دارو را هیچگاه به طور ناگهانی قطع نکرده و آن را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگه دارید. دوز مصرفی لکساپرو در بزرگسالان برای درمان اختلال اضطراب به شرح ذیل می‌باشد:

√ دوز اولیه: 10 میلی‌گرم یکبار در روز که در صورت لزوم این میزان پس از حداقل یک هفته درمان می‌تواند به 20 میلی‌گرم ارتقاء یابد.

√ دوز ثانویه: 10 تا 20 میلی‌گرم یکبار در روز

√ دوز حداکثری: 20 میلی‌گرم یکبار در روز

تمامی دوز‌های مصرفی نامبرده شده بنا به تجویز پزشک انجام می‌گیرد، بنابراین بدون تجویز پزشک مقدار مصرفی آن را به هیچ عنوان تغییر ندهید. در نظر داشته باشید که دوز این دارو برای کودکان 12 سال و بالاتر نیز به همین شکل می‌باشد با این تفاوت که در دوز مصرفی اولیه میزان 10 میلی‌گرم پس از حداقل 3 هفته درمان می‌تواند به 20 میلی‌گرم در روز افزایش یابد.

تاثیر این دارو بر اشتها و وزن افراد

فرد ممکن است در طول دوره مصرف لکساپرو دچار افزایش وزن شود و این وضعیت می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. این دارو امکان دارد مستقیما اشتها را افزایش دهد و یا اینکه فرد به دلیل کاهش افسردگی و اضطراب، بیشتر تمایل به خوردن غذا داشته باشد. همانطور که می‌دانید کاهش وزن یک عارضه جانبی رایج بوده اما ممکن است برخی افراد با مصرف دارو تمایل به افزایش وزن خود داشته باشند و یا دریابند که نیاز به انرژی بیشتر و تمایل به ورزش دارند، زیرا این دارو باعث کاهش افسردگی می‌گردد. در حقیقت یکی از عوارض جانبی شناخته شده لکساپرو افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن می‌باشد اما برخی ممکن است این حالت را تجربه نکنند. افسردگی و اضطراب می‌تواند بر عادت غذا خوردن فرد تاثیر گذاشته و سبب شود که فرد کمتر اشتها داشته باشد و یا از خوردن غذا لذت کمتری ببرد. در نظر داشته باشید همانطور که فرد تحت درمان افسردگی یا اضطراب خود قرار می‌گیرد، این علائم نیز باید کاهش یابد و یا از بین برود. این وضعیت در حقیقت می‌تواند لذت غذا خوردن و یا کاهش اضطراب مربوط به خوردن را افزایش دهد.

چگونگی مقابله با تغییر وزن پس از مصرف دارو لکساپرو

لکساپرو

داروها به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و در این میان افرادی که کاهش یا افزایش وزن قابل توجهی دارند ممکن است مایل به مشاوره پزشکی باشند و در اغلب موارد پزشک یک داروی ضد افسردگی تجویز می‌نماید. توجه داشته باشید که ورزش در کنار دارو می‌تواند بخش مهمی از درمان باشد زیرا با جلوگیری از افزایش وزن سبب بهبود خواب و کاهش استرس و اضطراب می‌گردد. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کنند که بزرگسالان باید هر هفته حداقل 2.5 ساعت ورزش کنند. تغذیه خوب نیز برای پیشگیری از تغییرات وزن بسیار موثر می‌باشد. یک رژیم غذایی سالم شامل دانه‌ها، میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات و پروتئین بوده و همچنین خوردن تنقلات سالم و صرف غذا می‌تواند به فرد کمک کند تا سطح خوبی از انرژی را در طول روز حفظ نماید.

عوارض جانبی مصرف این دارو

این دارو نیز همانند سایر داروها می‌تواند مشکلات و عوارضی داشته باشد، در این قسمت به برخی از عوارض داروی لکساپرو اشاره خواهیم کرد:

  • خشکی دهان
  • دل درد
  • اسهال یا یبوست
  • سوزش سر دل
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • احساس خستگی یا خواب آلودگی بیش از حد معمول
  • تعریق بیش از حد
  • علائمی مشابه بیماری آنفولانزا مانند آبریزش بینی یا تب

در صورتی که این عوارض جانبی از بین نروند و یا اینکه بسیار شدید باشند، فرد باید پزشک خود را در جریان بگذارد. برخی از عوارض جانبی جدی که نیاز به مراقبت‌های فوری پزشکی دارند نیز در این قسمت آورده شده است که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • توهمات یعنی دیدن یا شنیدن چیزی که وجود ندارد
  • هیجان زدگی غیرمنتظره
  • تند و یا نامنظم بودن ضربان قلب
  • سفتی عضلات
  • سردرگمی و تب

عوامل خطرساز مصرف دارو لکساپرو

برخی از داروها می‌توانند با اسکلیتوپرام ارتباط برقرار کنند و باعث ایجاد یک وضعیت جدی به نام سندرم سروتونین شوند. در صورت وجود هر یک از مشکلات زیر در طول دوره زندگی خود برای اطمینان حاصل کردن از مصرف امن این دارو، حتما پزشک خود را در جریان بگذارید:

  • بیماری کبد یا کلیه
  • تشنج
  • پایین بودن میزان سدیم در خون
  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • سکته مغزی
  • خونریزی یا اختلال لخته شدن خون
  • اختلال دو قطبی

مصرف داروهای ضد افسردگی SSRI در دوران بارداری ممکن است باعث مشکلات جدی ریه یا سایر عوارض جانبی در جنین گردند. مصرف داروی لکساپرو برای کودکان زیر 12 سال نیز به هیچ وجه توصیه نمی‌گردد.

نگاهی اجمالی بر مقاله لکساپرو

لکساپرو

تغییرات وزن یک عارضه جانبی مصرف این دارو محسوب می‌شود. کاهش و یا افزایش وزن می‌تواند مشکلاتی را برای افراد ایجاد نماید که در این مواقع مراجعه به پزشک و کمک گرفتن از آن‌ها می‌تواند بهترین عملکرد باشد. در نظر داشته باشید که رژیم سالم و ورزش منظم بخشی حیاتی از بهبود اختلالات خلقی محسوب می‌شود.

منبع: https://www.barfanak.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.