چهارشنبه 18 سپتامبر 2024

پریود شدن و همه دانستنی های مربوط به آن

پریود شدن یا قاعدگی از آغاز خلقت بشر تاکنون عقاید و نظریات گوناگونی که گاهی آمیخته با افسانه و خرافات بوده، در مورد قاعدگی وجود داشته است. مثلاً قدیمیها تصور می کردند که حلول ارواح و شیاطین در بدن زن موجب کیفیت قاعدگی می شود و هنوز هم، گروهی از مردم را عقیده براین است که خون قاعدگی مجموعه ای از عناصر و مواد ناپاک بدن می باشد و به همین دلیل زنی را که در حال قاعدگی است ناپاک میدانند ولی امروزه به خوبی مشخص شده که پریود شدن چیست. از نظر علمی  قاعدگی عبارت است از خونریزی فیزیولوژیک دوره ای رحم که معمولاً هر ۴ هفته یکبار طی دوران استعداد باروری زن و در غیاب حاملگی اتفاق میافتد. به عبارت ساده تر، وقتی تخمک رها شده از تخمدان نتواند به وسیله اسپرم بارور شود، جدار رحم بعلت عدم ایجاد حاملگی و مستقر نشدن تخم، متلاشی می شود و به داخل محوطه رحم میریزد که بصورت خون قاعدگی از مجرای مهبل بیرون رانده می شود.

پریود شدن

سیر طبیعی پریود شدن

به گزارش مجله برفانک پریود شدن از سن بلوغ شروع و تا زمان یائسگی ادامه مییابد. این دوران در حدود ۳۵ سال است. سن بلوغ در اشخاص مختلف متفاوت است و بستگی به سلامت عمومی شخص، تغذیه، نژاد، بهداشت، آب و هوا و وضع اجتماعی دارد. در بیشتر کشورهای جهان، سن شروع قاعدگی بین ۱۱ تا ۱۶/۵ سالگی و حد متوسط آن ۱۳ سالگی می باشد. بطور قطع شروع قاعدگی قبل از ۹ سالگی و یا بعد از ۱۷ سالگی در بیشتر کشورهای جهان غیر طبیعی است. یک دوره قاعدگی از ۲۲ تا ۳۵ روز متغیر است و طبیعی تلقی می شود ولی معمولاً این دوره ۲۸ روز است. روز شروع خونریزی قاعدگی را روز اول دوره ماهانه و آخرین روز دوره ماهانه را روز قبل از شروع قاعدگی بعدی محسوب می دارند. مدت قاعدگی بطور متوسط ۵ روز و میزان خون قاعدگی بین ۵۰ و ۱۰۰ میلی لیتر متغیر است. هر دوره قاعدگی دارای ۳ مرحله تکثیری، ترشحی و قاعدگی می باشد.

مراحل پریود شدن چیست

پریود شدن

مرحله تکثیری: این مرحله از روز پنجم قاعدگی شروع و تا زمان تخمک گذاری ادامه مییابد. تخمک گذاری در اواسط قاعدگی یا حدود روز چهاردهم قاعدگی ایجاد می شود. در این مرحله مخاط داخل رحم ضخیم گشته و شبکه عروقی و غدهای آندومتر که به علت قاعدگی قبلی، از بین رفته بود تدریجاً ترمیم می شود.

مرحله ترشحی: در طی این مرحله، میزان پروژسترون خون به تدریج بالا میرود (همزمان با آن میزان استروژن نیز به مقیاس کمتری افزایش مییابد) و در نتیجه آندومتر واجد شرایط لازم و کافی جهت لانه گزینی تخم میگردد. اگر حاملگی ایجاد نگردد و تخم در رحم مستقر نشود، میزان پروژسترون مترشحه از تخمدان کاهش مییابد و در نتیجه تغییرات تخریبی در آندومتر ایجاد میگردد و قاعدگی آغاز میشود.

مرحله پریود:این دوره از روز اول خونریزی تا روز چهارم دوره ماهانه بطول می انجامد. در مرحله قاعدگی، آندومتر قدیمی به علت عدم ایجاد حاملگی و مستقر نشدن تخم، متلاشی می شود و بداخل محوطه رحم میریزد و سپس آندومتر جدیدی جایگزین آن می شود که تدریجاً برای لانه گزینی احتمالی تخم بعدی آماده میگردد. قاعدگی یک عمل طبیعی بدن است و آن را نباید یک بیماری یا حالت غیرطبیعی دانست. ولی از آنجا که زندگی امروزی بشر، از مجرای طبیعی خود خارج شده است لذا ناراحتیها و فشارهای زندگی، این عمل طبیعی زن را بصورت مشکلی در آورده است و در نتیجه ناراحتیهای ناشی از قاعدگی مانند قاعدگیهای دردناک روز بروز زیادتر می شود. قاعدگی دردناک Dysmenorrhea عبارتست از قاعدگی که با درد زیاد توأم میباشد. درد ممکن است قبل از شروع قاعدگی و یا همراه با جریان خون بروز کند. مقدار درد ممکن است از دردهای ملایم تا حملات شدید درد متفاوت باشد ولی معمولاً حداکثر میزان درد با شروع قاعدگی همزمان بوده و وقتی جریان خون بطور عادی آغاز گردید، از میزان درد کاسته می شود. درد معمولاً در قسمت پایین شکم است ولی ممکن است تا کمر و پاها هم ادامه پیدا کند. علایم دیگری نیز ممکن است در دوران قاعدگی دیده شوند که سردرد، درد کمر، تحریکپذیری، احساس خستگی، حالت تهوع یا استفراغ و افسردگی از آن جمله اند.

قاعدگی دردناک

پریود شدن

قاعدگی دردناک در میان زنان عصبی، حساس و پریشان روان بیشتر دیده می شود. ممکن است بعضی از ناراحتیهای جسمانی، علت قاعدگی دردناک باشند. حالاتی از قبیل جابجا شدن رحم، تأخیر عمومی در رشد رحم (رحم نارس)، کیستهای تخمدان، اختلال در کار غدد مترشحه، مزاحمت در کار هورمونها، فیبروئید و تومورهای دیگر، آسیب رسیدن یا مجروح شدن قسمتهایی از اعضاء دستگاه تناسلی مانند دهانه زهدان، رحم یا واژن اغلب باعث ایجاد قاعدگی دردناک می شوند. اختلالاتی که در کارسایر اعضای بدن پیش می آید نیز ممکن است باعث تشدید ناراحتیهای قاعدگی گردد. در بسیاری از موارد نداشتن حرکات بدنی و ورزش، باعث دردناک بودن قاعدگی می شوند، چنانکه در میان کسانیکه بطور مرتب ورزش میکنند، درد بسیار کمتر است. تنشهای عصبی و هیجانات بی مورد نیز میتوانند باعث ایجاد قاعدگی دردناک گردند. لذا بایستی حتی الامکان از بروز آنها جلوگیری نمود. معطوف کردن ذهن به فعالیتهای سازنده و کمتر فکر کردن درباره ناراحتیها، کمک مؤثری برای درک نکردن دردهای ناشی از قاعدگی است. بنابراین رعایت اصول بهداشت باعث احساس بهبودی بیشتر در دوران قاعدگی میگردد. دختر یا بانوی قاعده بایستی به مقدار کافی استراحت و خواب داشته باشد. غذاهای ساده، مقوی و زود هضم بخورد. هوای تازه استنشاق کند. خود را از تغییرات هوا بخوبی محافظت کند. ورزشهای سبک انجام دهد و سعی کند که یک زندگی آرام، معقول و بدون شتاب داشته باشد.

منبع:https://www.barfanak.com

Check Also

بیماریهای گوارشی در بارداری

بیماریهای گوارشی در بارداری . انواع و خطرات آن

تغییرات ساختمانی و کارکردی اعضای دستگاه گوارش در طی بارداری میتواند مسئول بسیاری از شکایات ناراحت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.